Rabu, 14 Mei 2014

Puding karamel tanpa telur yang sangat sedap

بسم الله الرحمان الرحيم


Assalamualaikum.
Terhasilnya puding ni atas permintaan anak solehah, yang nak sangat makan puding karamel. Dah pesan sejak dari sekolah lagi... Kali ni ingat nak mencuba resepi baru, puding karamel tanpa telur pula. Sebelum ni dah buat, walaupun sangat sedap, tapi hidung tak selesa dengan 'aroma' telur. Jadi, saya mengadap pakcik google dan cari resepi... setelah ke sana dan ke sini, hati saya terpaut pada resepi ni. Jadi saya buat lah. 

Saya sediakan semua bahan yang diperlukan. Setelah sukat, saya main campak2 je... kat dalam periuk. Akibatnya.... saya dah salah tengok bahan... Saya tersalah tengok tepung kastard. Saya ingat 1/2 cawan, jadi saya sukat dan masukkan. Kemudian tengok semula untuk masuk bahan lain. Tiba-tiba terperasan, alamak!! dah salah la... 3 sdb ja tepung kastard. 1/2 cawan tu, susu pekat. Jadi, risau juga takut puding jadi kental, saya tambahkan lagi secawan air dan 2 sudu besar gula lagi. Alhamdulillah, menjadi juga resepi ni dan tetap lembut dan sangat sedap. Yummy..  Maaflah tuan punya resepi, saya dah 'ter' ubah resepi sedap ni. Tulisan biru tu, yang saya tambah / ubah. Jom semak resepinya. 


RESEPI PUDING KARAMEL TANPA TELUR 

Bahan-Bahan A (Gula Hangus)
2 sudu besar gula pasir - saya guna loyang besar, jadi saya tambah lagi 2 sdb gula

Bahan-Bahan B (Puding)
1 paket agar-agar serbuk 10g
4 cawan air - saya tambah 1 cawan 
1/2 cawan gula pasir - saya tambah 2 sdb
1/2 cawan susu pekat manis
1 tin susu cair
3sb tepung kastard - saya tersalah letak 1/2 cawan
1 sk esen vanilla

Cara-cara:
Memula buat gula hangus seperti biasa.Taburkan gula ke dalam loyang, guna api kecil masak hingga gula menjadi perang, kemudian ratakan keseluruhan loyang.Kemudian ketepikan
Satukan semua bahan B.Kacau atas api.Aduanan mesti dikacau selalu takut tepung kastad akan bergentel.
Apabila menggelegak dan adunan kelihatan sedikit pekat.Tutup api, tapis dan tuangkan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.
Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam esbok hingga puding mengeras.Terbalikkan puding dan bolehlah dihidang.

Note: Puding ni sangat sedap dimakan bila sejukkan dalam peti ais

Cubalah resepi ni. Rugi tau kalau tak cuba...

Tiada ulasan: