Dengan Nama Allah Ya Rahman Ya Rahim
Blog yang mencheritakan perihal hidup diri yang biasa-biasa saja... juga perkongsian cherita perihal alam hidup kita
Sabtu, 6 Ogos 2016
Makan Nasi Arab
Khamis, 28 Julai 2016
Selamat Hari Raya Aidilfitri 2016 *-*
Assalamualaikum...
Masih dalam bulan syawal... jadi, "masih dalam mood raya" lagi laa... kan.. kan.. kak jah, kak senah *-* , *-* .
Selamat hari raya untuk anda semua... Saya mohon maaf, jika ada tersalah kata, tersilap bahasa. Saya ini hanya manusia biasa, jika ter'copy n paste' hasil karya anda, mahu pun terr.. ambil atau sengaja mengambil hasil seni anda dan tempek kat blog ni.. mohon maaf jika ada ya.. kalau salah tegurlah, kalau marah... maafkan lah saya... Saya mohon (jika ada) tolong halalkan hak eksklusif anda itu pada saya. Boleh kan?
Sekian *-*.
Isnin, 12 Oktober 2015
Draft yang hilang!
Dengan Nama Allah Ya Rahman Ya Rahim
Ahad, 21 Jun 2015
RAMADAN KAREEM 2015
Assalamualaikum wbt.
MARHABAN YA RAMADAN
MARHABAN YA RAMADAN
MARHABAN YA RAMADAN
RAMADAN KAREEM.
Selamat berpuasa. Syukur kita semua diberi kesempatan oleh Allah untuk sampai ke bulan Ramadan yang mulia ini, Alhamdulillah.
Hari ini 21 Jun 2015 bersamaan 4 Ramadan 1436.
Alhamdulillah, menikmati bulan Ramadan adalah satu pengalaman yang indah dan sangat indah.. Subhanallah.
Marilah kita sama-sama menambahkan amalan yang baik pada bulan mulia ini. Berazam untuk berubah menjadi lebih baik dari sebelum ini. Kita berusaha tingkatkan amalan. Kita tinggalkan perkara yang 'laghaa'. Yang membuatkan kita telah lupa dan lalai bagi menunaikan hak kita kepada Nya. Allahu Akbar.
Benarlah firmanNya " Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian". Ada kalanya kita tak sedar pun yang kita kerugiaan.. Alangkah ruginya nikmat masa kita ini, yang telah kita sia-siakan pada perkara yang tidak perlu. Allah.
Ya Allah... bantulah hambamu ini. Hidupkan diriku, hidupkan jiwaku dengan hidayahMu... dengan redhoMu.
Ya Allah, tunjukkanlah daku jalanMu yang lurus itu...
Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. ampunilah dosa-dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa ahli keluarga kami, dosa sekelian umat islam yang masih hidup ataupun yang telah mati.
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia nabi kami Muhammad SAW, kepada ahlinya dan para sahabatnya. Aamiin.
Khamis, 15 Januari 2015
Line internet yang hampeh!
Dengan Nama Allah Ya Rahman Ya Rahim
Allahumma Solli 'Ala Sayyidina Muhammad
Assalamualaikum...
Dah lama tak mengarang kan... cam rindu je...
Sejak awal cuti sekolah entah kenapa internet kat rumah ni slow sangat...
dan sejak beberapa minggu kebelakangan ni, aduh.... sangat-sangat slow....
Rasa letih dan penat menunggu loading. Yang timbul dekat skrin hanyalah tulisan. Tiada gambar.
Kemudian punyalah lama menunggu akhirnya apa yang naik dekat skrin? error!! :-(
bukan setakat gambar je tak ada, tulisan pun dah tak ada apa dah. Skrin dah kosong terus.
Menyampah betul!. Menghilangkan mood je...
Malas dah nak menunggu. Buang masa je.. lebih baik buat kerja lain.
Hari dah berganti hari. Minggu pun dah berganti minggu. Kemudian bulan pun dah berganti bulan.
Hasilnya tetap sama. Akhirnya kelmarin tukar sim baru! Ha.... puaih hati.
Hari ni dah boleh layan internet. Yeah!!
Selasa, 23 September 2014
Ke Pasar Sehari di Kg Berjaya & beli barang buat kek
Jumaat lepas, lepas hantar anak masuk tuisyen Azz dan suami ke Kampung Berjaya. Sarapan kat sana. Pagi-pagi lagi dah pekena bihun sup berasap! fuh.... apalagi... berpeluh-peluh le jawabnya.
Punyalah ramainya orang bersarapan kat sana. Semua menu ada. Nak makan kuih ke, mee goreng, bihun goreng, nasi goreng, nasi lemak aneka pilihan lauk, aneka pilihan sup, roti canai dan lain-lain lah. Makan je yang mana kita berkenan.
Kat sini yang bestnya, macam pasar karat tapi tak le besar macam kat Penang. Ada jualan barang-barang lama. Azz sekali sekala je mai sini. Sesekali jamu mata. Lihat barang, lihat ragam orang... macam-macam. Azz teringin juga nak ambil gambar, tapi segan. Lain kali kalau Azz pi, Azz akan ambik gambar dan tempekkan kat sini, ok.
Selepas jalan-jalan sekejap, Azz ke kedai Yumi. Ohh.... rupanya kedai barang kek ni tutup hari jumaat. Kemudian Azz ke kedai kek sayang pula. La... tutup juga. Boleh ter.... lupa pula. Akhirnya balik beli barang kat Jitra juga. Kedai ni jer... satu-satunya yang buka pada hari jumaat. Azz beli stok sedikit. Apapun perbezaan harga memang ada jika dibandingkan dengan kedai Kek Sayang.
Khamis, 28 Ogos 2014
Rabu, 27 Ogos 2014
Balik kampung
Pagi tadi Azz tanya suami, jadi tak nak balik tengok tokwan? kalau jadi nak masak moi. Dia boleh aja... selepas dapat lampu hijau, Azz terus capai periuk dan masak. Dulu.. tokwan suka makan moi yang dimasak dengan udang kering dan serai. Azz cuma perasakan dengan sedikit garam dan sedikit pati santan. Hmm... sedap tu. Dah siap masak, kami bersiap dan terus pi.
Sejak pagi tadi, hujan turun dengan sangat lebat. Cuak juga nak tinggalkan rumah, takut banjir kilat. Tapi... suami kata, tawakkal je lah. Hujan lebat ni berterusan hinggalah kami sampai ke kampung.
Sampai kat sana, cuma tokwan dan sepupu anak paklang yang tolong tengok-tengokkan tokwan, pendek kata jaga tokwan lah sepanjang minggu ni. Tokwan sebenarnya dah seminggu tak lalu dan tak mau makan. Dah puas depa semua pujuk, tapi tokwan makan sikit ja. Hari ni, kami pula nak pujuk tokwan makan. Kesian... dah seroh macam lepas raya hari tu. Nampak lemah sikit.
Semasa kami sampai, tokwan tidur. Mungkin sejuk kot, hujan lebat macam ni. Kami panggil tokwan. Dia buka mata, kami bersalaman. Kemudian dia nak tidur balik. Kami panggil tokwan semula dan tunjukkan bekal yang kami bawa. Azz tanya tokwan nak makan tak? dia beri isyarat, dia nak.. Jadi Azz pun cepat-cepat pi cedok moi yang Azz bawa tadi.
Suami dan sepupu tolong angkat tokwan dan bagi dia duduk dengan stabil. Azz beri tokwan minum air dulu. Tokwan cuma minum seteguk saja.. kemudian Azz suapkan sesudu moi tadi. Tokwan makan... tapi nampak macam sakit perut. Iya lah, dah tak makan, perut kosong, dah tentu berangin perutnya. Kesian juga, nampak perit sakitnya bila makanan dah masuk ke perut. Azz nak suap sekali lagi, tokwan dah tolak.... tapi kami pujuk juga berkali-kali. Tokwan makan juga satu suap lagi. Kali ketiga Azz nak suap, tokwan dah tolak. Dipujuk pun dah tak mau makan dah, dah angkat tangan. Tokwan dah tak mau makan. Dia nak tidur balik. Tak apalah.
Hujan masih lagi turun, kami tak duduk lama sebab dah pukul 11 pg lebih. Suami dah masuk kerja. Kami bersalam dengan tokwan dan bagitau dia kami dah nak balik. Azz habaq kat tokwan, nanti kami mai lain... kemudian kami pun beredar. Kami baru je nak masuk ke dalam kereta, paklang dan isteri dia balik. Tak jadi lah pulak... kami masuk semula ke dalam rumah dan berbual sekejap dengan mereka. Kemudian kami pun terus balik. Hujan pun nampak dah reda sikit dari tadi.
Alhamdulillah, kami sampai ke rumah dan syukur juga, walaupun semasa tinggalkan rumah tadi hujan sangat lebat tapi tak berlaku banjir kilat, Alhamdulillah.
Rabu, 20 Ogos 2014
Kenapa lama meyepi?
Assalamualaikum sahabat semua.
Kenapa menyepi? aduhai...... bulan puasa dah kata sibuk, lepas raya pun sibuk lagi? hmmm, ni kira tahap ..... ?? Bukan tak nak menulis kawan tapi (he.. he... alasan lg) bila laptop buat hal, aduh..... malas betul nak edit. Jadi susah. Lain yang Azz buat, lain pula hasilnya. Pening kepala. Dulu.... lambat, dah diservis. Sekarang macam nyanyuk pula. Alahai..... entah apa yang tak kena.
Bila menulis kat tablet ni, kecil tu dah satu bab yang tak boleh diubah-ubah dah. Masalahnya hanya pada gambar. Langsung tak boleh edit. Sekali masuk, ha..... besaq gedabak! bila edit kat laptop pula lain pula jadinya. Hm..... malas nak pikiaq la. Tu yang Azz tak menulis tu..... -salah satu alasan...
Bila anak-anak balik pula. Ha... depa la guna laptop. Ber- fb siang hingga ke malam bergilir-gilir. Emak nye....... ? tak dapat la.... sibuk je memanjang. Jadi 'chef' . Ada-ada je yang depa nak makan. Masak ni dah macam-macam menu tapi tak sempat nak ambil gambar pun - lupa pun ada. Biasanya lepas siap masak, teruih makan! dah ingat dah nak ambil gambar dulu ka apa. Dah habis masak, mengemas pula..... Kalau semua anak-anak ada kat rumah, pendek kata sibuk tu memanjang hingga ke malam. Banyak hal yang nak diuruskan, banyak aktiviti juga yang nak dilakukan. Masa tu lah nak balik kampung, masa tu jugalah nak bawa anak pi jalan-jalan.
Sibuknya..... itu lah dunia hidup Azz. Banyak masa untuk keluarga sahaja dan itulah juga perkara yang membahagiakan.... dan yang paling indah untuk dikenang. Saat kita membesarkan anak-anak dengan segala ujian dan cabaran. Inilah masanya, saat kita bersama anak-anak. Ketika mereka masih di sekolah rendah dan menengah. Mereka memang selalu dekat dengan kita kan...
Rabu, 16 Julai 2014
Birthday Adik
Dengan Nama Allah Ya Rahman Ya Rahim
Khamis, 10 Julai 2014
Jemputan ke Majlis Pelancaran Tahfiz Ulul Albab

Selasa, 8 Julai 2014
Roti Jala Cicah Kuah Durian
Rabu, 2 April 2014
Bertukar URL
Assalamualaikum,
Kepada semua sahabat dan para pelawat, mulai hari ini, saya nak maklumkan yang saya telah menukar url dari //ummiaishah2278.blogspot kepada //aisyahaz-zahra2278.blogspot.com, atas sebab-sebab tertentu. Begitu juga nama blog yang telah di tukar kepada Aisyah Az-zahra. Saya mohon ribuan maaf kepada anda semua, jika timbul kesulitan pada semua pengunjung blog. Terima kasih kepada anda yang sudi mengikuti catatan di blog ini.
Isnin, 17 Mac 2014
Allah lah Sebaik-baik Perancang

kepada cara hidup yang dituntut oleh Islam.
Islam tidak menolak pembangunan.
Oleh itu, bangunlah kamu bersama Islam!
Majukan dirimu, bangsamu, masyarakatmu, negaramu, bersama Islam.
Adakah sebahagian dari kita berfikir dan terfikir...
akan segala ujian yang berlaku ini ?
Bukankah Allah itu Maha Penyayang... Lagi Maha Mengasihani.
Kita di uji kerana ...
Allah mahu lihat kita...
kesabaran kita dalam menangani keadaan,
keimanan dan tahap kebergantungan kita kepada Nya.
dan ujiannya juga, sebagai PERINGATAN.
Kita juga perlu tahu,
yang Allah sangat sayangkan kita melebihi diri kita sendiri.
Allah tak mahu kita lalai... dan terus leka dengan dunia.
kerana itu kita diberi PERINGATAN.
Untuk kita menginsafi kesalahan,
untuk kita mengakui kelemahan kudrat kita
serta keterbatasan akal kita.
Disebalik PERANCANGAN-NYA, ada HIKMAH-NYA.
Yang Maha Mengetahui itu hanyalah ALLAH.
Yang Maha Berkuasa itu juga hanyalah ALLAH.
Hanya kepada Nya lah, kita berserah dan memohon pertolongan.
Alam ini adalah HAK-NYA.
Kita hanyalah hamba... yang berada dalam naungan RAHMAT-NYA.
sebagai renungan...
seorang ulamak dari negara arab ( maaflah dah lupa siapa dan dari mana),
berpesan kepada umat Islam di Malaysia, supaya menjaga negara.
Kerana katanya, pihak barat mahu menjatuhkan ekonomi
negara-negara di Asia dan diantaranya China.
Ulamak tersebut bercakap di salah satu siaran tv kita.
Maaflah, itu sahaja yang teringat di kepala.
Masih terbayang beliau ditemuramah oleh wartawan dan beliau memakai
serban yang besar dan bercakap bahasa arab.
Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)
Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah dari kebanyakan sangkaan, karena sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu patuhilah larangan tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha penerima taubat dan Maha penyayang.”(Q.S. al-Hujurat: 12)
PANDANGAN KAPTEN NORUDIN MISTERI MH370 HILANG
Sumber : http://www.illustrasiaku.com/
Sumber imej : Ikim.fm dan Google
Selasa, 11 Februari 2014
Ter...salah pos entri
Sebenarnya ummi dok mengarang entri ni pakai tablet. Dah siap, masuk gambar dan terus je pos. Tak perasan langsung! rupa2nya ummi dah tersalah pos ke blog sendiri...! Sebenarnya ia untuk blog en suami.
Tapi tak pa lah.... tentu kawan2 semua boleh tengok kan.... itulah kerja ummi, ambil tempahan membuat seluar silat. Kalau blog tak ter...update tu, itulah halnya. Duk mengadap mesin jahit la...
Selasa, 7 Januari 2014
Bawa anak-anak Pi jalan-jalan...
Rabu, 18 Disember 2013
SEMAKAN TAWARAN SEKOLAH KAWALAN NEGERI, KRK, KAA, SMKA DAN SABK AMBILAN JANUARI 2014
Portal Rasmi Kementerian Pelajaran Malaysia
Jumaat, 13 Disember 2013
Makan apa pagi ni?
Rabu, 4 Disember 2013
Balik kampung lagi
Petang tadi ummi bawa semua anak2 balik kampung dengan cikna. Malam ni malam yang ke tiga diadakan tahlil. Kami bawa ayam panggang yang dipesan, 15 ekor ayam harganya rm270. Kami sampai pun hampir 7 mlm. Kami tolong apa yang patut sehinggalah majlis berakhir. Alhamdulillah, tertunailah pesan tok, buat tahlil untuknya selama tiga malam.